Zaprojektowany przeze mnie konspekt ,, W krainie czystości " adresowany jest do dzieci sześcioletnich. Sa to zabawy dzieci z zakresu edukacji zdrowotnej w formie zajęć otwartych z rodzicami. Na końcu zajęć każde dziecko otrzymuje ORDER CZYŚCIOCHA od higienistki szkolnej.
W krainie czystości Temat : Zdobywamy order czyściocha CELE:
- kształtowanie postawy prozdrowotnej,
- rozwijanie aktywności twórczej przez wykorzystanie dziecięcej ekspresji,
- poznanie podstawowych zasad higieny,
- utrwalanie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną higienę ciała,
- rozumienie spożywania warzyw i owoców jako źródła witamin,
- integrowanie grupy poprzez aktywne współdziałanie w zespole,
METODY :
Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu, Metody aktywizujące, Metoda utrwalania porządnych zachowań i przyzwyczajeń prozdrowotnych. FORMY AKTYWNOŚCI DZIECKA:
- językowa
- plastyczna
- muzyczna
- ruchowa
POMOCE : odznaki Order czyściocha, 2 obręcze, ilustracja przedstawiająca łazienkę (puzzle), warzywa, owoce, zagadki w kopertach, wyrazy "tak”"nie”, kolorowe nakrywki, ilustracje o czystości, kredki, kartki papieru; OCZEKIWANE REZULTATY AKTYWNOŚCI
Podniesienie świadomości dzieci i rodziców na temat, co należy robić, aby żyć higienicznie i zdrowo; Dokładniejsze poznanie wybranych środków czystości oraz ich właściwości; Wykazanie się pomysłowością oraz twórczym działaniem; Zintegrowanie grupy poprzez aktywną współpracę. PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Powitanie.
Dzieci razem z nauczycielką witają przybyłych gości.
- Zabawa integracyjna : Iskierka przyjaźni
Uczestnicy zabawy ustawiają się w kręgu. Nauczycielka, która włącza się do kręgu, wyjaśnia, jak będzie przebiegać zabawa. Informuje, że wszyscy kolejno przekażą sobie "iskierkę przyjaźni" poprzez uścisk dłoni. Gdy "iskierka" obiegnie krąg i wróci do punktu wyjścia, osoba, która rozpoczęła zabawę, powie: "Płonę wielką przyjaźnią". Nauczycielka rozpoczyna zabawę, recytując: "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk.” Zabawa toczy się zgodnie z instrukcją.
- Wypowiedzi dzieci na temat – Jak dbam o czystość swojego ciała? na podstawie własnych doświadczeń.
- W jaki sposób dbasz o higienę ciała?
- Dlaczego należy dbać o czystość całego ciała?
- Burza mózgów- co to znaczy być zdrowym?
- Nauczyciel zaprasza dzieci i rodziców do krainy czystości. Aby dostać order czyściocha należy wykonać kilka zadań.
- układanie puzzli.
Dzieci przechodzą do stolików ,na których leżą: klej, koperty z pociętymi częściami ilustracji łazienki i kartka z bloku
- Ułóż obrazek z pociętych części.
- Jeśli poprawnie wykonałeś pracę, przyklej elementy na kartkę z bloku.
- Nazwij przedmioty widoczne na obrazku.
- Skreśl te, które nie są potrzebne do utrzymania higieny osobistej.-
- Zagadki słowne: Co to jest i do czego służy?
- Jest biała, siedzi w tubie. Zęby czyścić nią lubię. (pasta do zębów)
- Każdy ją dobrze zna Ona o zęby twoje dba. (szczoteczka do zębów)
- Bez niej nie byłoby życia na ziemi. (woda)
- W mydelniczce się kręcę i zapraszam: myj ręce. (mydło)
- Chociaż mam zęby, to nic nie jadam. Tylko splątane włosy układam. (grzebień)
- Układanie z kolorowych nakrywek schematu głoskowego wybranego wyrazu woda, mydło, pasta, szczotka
- Zabawa muzyczno -ruchowa –"Myjemy się”
Dzieci poruszają się zgodnie z akompaniamentem .W czasie przerwy w muzyce nauczyciel wymienia części ciała, a dzieci naśladują ich mycie.
- Zabawa dydaktyczna " Tak czy Nie"
(używanie wyrazów tak ,nie przy odpowiednich sytuacjach na obrazkach, ocena postępowania dzieci z ilustracji) -Przyjrzyj się rysunkom. Tam, gdzie dziecko postępuje odpowiednio, nalep TAK, a tam, gdzie zachowuje się niewłaściwie, nalep NIE.
- Zabawa " Zaczarowany woreczek"
Odgadywanie owoców i warzyw po dotyku - rozmowa na temat racjonalnego odżywiania się i konieczności jedzenia warzyw i owoców, które zawierają witaminy niezbędne człowiekowi dożycia. Zwrócenie uwagi na konieczność mycia owoców i warzyw przed spożyciem
- Zgadywanki
Na dywanie rozkładamy 2 obręcze, mamy też przygotowane różne przybory toaletowe i inne przedmioty ( mogą to być obrazki). Dzieci za parawanem wybierają jeden przedmiot, opisują jego wygląd lub do czego służy - pozostałe dzieci odgadują nazwę tego przedmiotu i wkładają do odpowiedniej obręczy ( jedna obręcz - przybory toaletowe, druga - pozostałe przedmioty). Dzieci przeliczają sylaby, głoski, wyodrębniają głoski w nagłosie i wygłosie.
- Praca w grupach. Zabawa z udziałem rodziców.
GRUPA I - Zabawa w kucharza Rodzic i dziecko otrzymują kartkę z poleceniem: "Pamiętając o tym, że pożywienie powinno być urozmaicone, zdrowe i bogate w witaminy pobaw się w kucharza i wymyśl jadłospis na cały dzień. Zaznacz umownym znakiem /np. kropelka wody, szczotka/ kiedy myjesz ręce, kiedy zęby?
GRUPA II – W krainie czystości Namalujcie "Krainę czystości". Ułóżcie kilka krótkich haseł lub rymowanek związanych z higieną, czystością.
- Prezentowanie prac przez rodziców i dzieci
- Rozdanie "ORDERÓW CZYŚCIOCHA” dzieciom przez panią higienistkę szkolną.
Anna Sabuda |